marți, 30 septembrie 2014

Ce inseamna leadership si care sunt calitatile unui leader

Mai intai as vrea sa clarific niste prezumtii gresite. Nu inseamna ca esti leader daca ai o functie de conducere, daca ai vechime, daca ai realizari extraordinare, daca esti carismatic, daca ai putere, daca esti influent sau daca esti manager. Manager nu este sinonim cu leder. Poti avea oricare dintre aceste calitati, dar asta nu inseamna automat ca esti un leader.

Leadershipul este o arta si totodata o stiinta. Exista leaderi ce ajung in functii de conducere si nu reusesc sa aiba rezultate din cauza lipsei cunostintelor si a uneltelor de manangement. Pe de alta parte, un manager ce nu are calitati de leader va avea intotdeauna probleme cu motivarea si alcatuirea unei echipe care sa lucreze bine impreuna.

De aceea, pentru a putea conduce cu succes o echipa si a duce la bun sfarsit un proiect, ai nevoie de ambele insusiri, trebuie sa devii un leader ce dispune de cunostinte de management. In acest articol vei gasi sfaturi pentru ambele insa ma voi concentra mai mult pe calitatile unui leader.

Deci, ce inseamna sa fi un leader? Exista foarte multe definitii insa aceasta cred ca este cea mai cuprinzatoare. 

Definitia leadershipului:
Leaderul este cel care prin personalitatea lui poate inspira pe altii sa-si imbunatateasca eforturile pentru indeplinirea unui obiectiv comun.

Acum ca avem definitia, hai sa vedem ce trasaturi compun aceasta personalitate a leaderului si ce trebuie sa faci pentru a deveni un leader.
Mai jos ai o lista cu 9 calitati si aptitudini pe care orice leader trebuie sa le aiba.

1. Viziunea. Leaderul poseda o claritate imecabila.
Am precizat in definitie ca-i vorba despre indeplinirea unui obiectiv comun. Ei bine, in primul rand trebuie sa-ti fie foarte clar care este acest obiectiv iar apoi sa-l faci sa devina unul comun. Pentru asta ai nevoie de viziune, trebuie sa poti vedea rezultatul final si sa-l planifici in cel mai mic detaliu. Apropo, stii intrebarea enervanta de la interviuri, "unde te vezi peste 5 ani?", ei bine, cei ce te intreba vor sa vada daca ai viziune. Ar fi bine sa ai un raspuns sincer la aceasta intrebarea daca-ti doresti un post de conducere.

Sa-ti dau un exemplu, acum, in Bucuresti se construiesc mall-uri unul dupa altul si cu toate ca vor fi gata peste 2, 3 ani, poti vedea deja imagini cu ele terminate, cu magazine deschise si chiar oameni care se plimba si isi fac cumparaturile. Cei care au lucrat la proiect stiu ce va fi la fiecare pas, asa trebuie sa stii si tu. Iar imaginile putem zice ca fac parte din ceea ce se numeste "shared vision", adica, viziunea comuna pe care trebuie sa o transmiti intregii echipe.

Evident, niste poze nu sunt suficiente pentru o echipa ce urmeaza sa lucreze la un proiect. Toi cei implicati trebuie sa stie exact ce au de facut, cum trebuie facut si de ce trebuie facut. Este treaba ta ca leader sa te asiguri ca totul este clar pentru toata lumea. In management se zice ca pentru fiecare minut de planificare salvezi 10 minute de executie. 

2. Competenta. Leaderul este primul care imbratiseaza schimbarile.
Ca leader trebuie sa faci un angajament fata de tine prin care sa-ti doresti sa te dezvolti in permanenta. Sa nu crezi ca daca te opresti din invatat vei ramane la acel nivel, adevarul e ca vei ramane in urma deoarece lumea progreseaza iar ce ai invatat tu devine complet depasit in timp. Ori evoluezi, ori involuezi.
Un leader conduce prin propriul exemplu, daca tu nu te dezvolti, nici adeptii tai nu vor fi incurajati sa o faca. Din fericire este valabil si invers, fii un exemplu de urmat. Cauta cai noi de a imbunatati modul de lucru. Orice merge bine acum, va fi depasit curand si nu-ti permiti sa ramai in urma. 

3. Identifica constrangerile. Leaderul cauta solutii la probleme ignorate de altii.
In manangement constrangerile acestea au primit denumirea de bottleneck. Bottleneck este un proces din cadrul unui proiect ce limiteaza toate celelalte procese. De multe ori avem tendinta sa zicem, "lasa ca merge si asa", fara sa ne gandim cat de mult avem de fapt de pierdut. Gandeste-te la constrangerea care te limiteaza cel mai mult si la efectul pe care l-ar avea daca ai reusi sa o elimini. Apoi fa-ti un plan si concentreaza-ti eforturile pentru a elimina problema.

4. Creativitatea. Leaderul este inovator si isi incurajeaza echipa sa fie asemenea.
Creativitatea si inteligenta se pot dezvolta prin exercitii. Asa cum faci sport pentru ati dezvolta muschii poti sa-ti lucrezi si mintea daca citesti, inveti si studiezi.
Nu te lasa pacalit de ideea falsa ca unii oameni se nasc mai creativi iar tu daca nu esti creativ nici nu poti sa devii. Albert Einstein are un citat dragut, "Creativity is knowing how to hide your sources".

Iata cateva metode de ati stimula creativitate.
  • Creativitate in somn. Atunci cand cauti o solutie ingenioasa la o probleme, o tehnica interesanta este sa adormi gandindu-te la cea problema. Mintea ta nu doarme, ea va cauta solutii toata noaptea si de multe ori te vei trezi cu solutia in cap.
  • Mareste-ti creativitatea prin sport. Alearga sau mergi la sala. S-a dovedit stiintific ca in timp ce facem sport creierul primeste un impuls iar mintea devene mai agera pentru cateva ore.
  • O pauza creativa. Cand nu gasesti solutia ia o pauza si lasa-ti mintea sa zboare libera la ce vrea ea, gandeste-te la orice altceva.
  • Invata lucruri complet noi. Creierul nostru poate face cele mai ciudate conexiuni atunci cand are foarte multe cunostinte diferite.
Tehnica mea preferata este cea de Brainstorming. Brainstorming-ul presupune adresarea unei intrebari si cautarea unui raspun la ea. De exemplu te poti intreba, "Cum putem creste vanzarile?" sau "Cum ne putem promova mai eficient?". Important este sa nu te opresti pana ce nu ai cel putin 20 de raspunsuri la intrebare. Ultimele solutii sunt de cele mai multe ori si cele mai bune.

Oricat de creativ ai fi cand dezvolti un proiect, fii pregatit sa accepti ideile bune si sa faci modificari daca e cazul. Ca leader nu trebuie sa-ti impui decizile chiar si atunci cand sunt gresite, scopul tau nu este sa ai mereu dreptate ci sa finalizezi proiectul la timp si la standardele de calitate stabilite. Cand accepti sugestii din partea echipei ii incurajezi sa fie si mai creativi pe viitor si ii faci sa simta ca fac parte din acel proiect.

5. Concentrarea. Leaderul stie sa se concentreze asupra celui mai important lucru.
Ca leader trebuie sa stii in permanenta care este lucrul cel mai important pe care il ai de facut si sa te concentrezi strict asupra lui. Daca te apuci de mai multe simultan vei vedea ca la sfarsitul zilei nu ai reusit sa finalizezi mai nimic. In plus, intotdeauna exista un lucru ce este mai important ca restul. Prioritizeaza punindu-ti contant intrebarea, "Care este activitatea cea mai importanta pe care o pot face in acest moment?". Acela este lucrul asupra caruia trebuie sa te concentrezi.

6. Curajul. Leaderul se informeaza, analizeaza, planifica si actioneaza in ciuda fricii.
Tuturor ne este frica insa un leader invata sa actioneze in pofida fricii. Frica ne paralizeaza si ne face sa dam inapoi catre acel loc confortabil pe care-l cunoastem bine. Frica este doar un instinct de supravietuire mostenit din vremurile in care omul era inconjurat de pericole si in care daca gasea o perstera buna, nimic nu-l putea convinge, pe buna dreptate, ca in alta parte ar fi si mai bine.

In ziua de azi vremurile s-au schimbat. Nu zic sa te arunci din avion fara parasuta. Gandeste, analizeaza si daca ajungi la concluzia ca merita, atunci actioneaza cu curaj. Daca ne lasam dominati de frica nu vom reusi niciodata sa realizam ceva cu adevarat important. Fa-ti obiceiul de a face lucrurile de care-ti este frica. Iti vei extinde zona de confort si vei progresa ca om.
Actorul Glenn Ford a zis, "If you do not do the thing you fear, the fear controls your life".

7. Integritatea. Leaderul este cinstit si are un caracter puternic.
Pentru un leder, integritatea este cea mai importanta calitate. Prin integritate castigi increderea si stima celor din jur. Fa intotdeauna ce simti ca este cinstit si corect. Asigura-te ca ceea ce zici si faci sunt unul si acelasi lucru. Refuza sa barfesti oamenii. Daca sunt cuvinte pe care nu ai putea sa le zici cuiva in fata, nu face greseala sa i le zici pe la spate barfindu-l. Fii bland, politicos, amabil si intelegator. Iar arunci cand nu ai nimic frumos de zis mai bine nu zici nimic.

Cand cineva din echipa ta are rezultate slabe, nu te apuca sa dai vina pe el. Nu te gandi ca e incompetent sau lenes. Majoritatea vor sa faca treaba buna. Concentreaza-te pe gasirea unei solutii si ajuta-l. Cauta sa vezi si sa intelegi tot ceea ce face. Daca se impun anumite schimbari, asigura-te ca vor fi prin consens, altfel, nu vor fi usor acceptate.

Caracterul Leaderului este foarte important. Daca te impui prin frica si superioritatea oferita de functia de conducere, nimeni nu te va urma de fapt, nu vei fi un leader pentru nimeni. Un leader trebuie sa aiba o atitudine prin care sa incurajeze oamenii sa-i comunice problemele stiind ca vor fi ajutati sa treaca peste obstacolele intampinate. Toate acestea se realizeaza doar daca reusesti sa le castigi increderea prin caracterul si integritatea ta.

Sub nicio forma nu-ti compromite integritatea. Fara ea nu vei putea fi cu adevarat un leader, indiferent de funtia pe care o ocupi. 

8. Crearea echipei. Rezultatele leaderului depind 100% de echipa sa.
Leaderul trebuie sa stie sa-si formeze echipa. O metoda buna de recrutare este sa-ti faci o lista cu calitatile, cunostintele si personalitatea ideala pe care ar trebui sa o aiba cineva pentru respectiva functie. Ai grija si la cei cu care lucrezi deja, daca cineva pur si simplu nu poate sa-si faca treaba sau nu vrea sa o faca esti obligat sa-l inlocuiesti chiar daca poate fi o decizie greu de luat. Daca eziti iti sabotezi singur rezulatele.

Ca leader trebuie sa fii foarte activ si sa interactionezi cu echipa constant. Pune-le intrebari, cere-le parerea, da-le sfaturi, incurajeaza-i si stai mereu la dispozitia lor pentru a-i ajuta sa-si eficientizeze munca. Scopul tau este sa creezi un mediu in care toti sa se simta bine lucrand impreuna, sa se simta respectati si sa fie mandri ca fac parte din echipa.

9. Lucrul in echipa. Leaderul deleaga, verifica, ajuta si apreciaza eforturile.
Probabil ai auzit de managementul pe obiective, este una dintre cele mai folosite tehnici ce impune ca fiecare sa stie ce are de facut, la ce calitate si cand trebuie sa fie gata. In orice post de conducere trebuie sa stii sa delegi taskuri. Mai intai gandeste atent fiecare pas al taskului, apoi alege persoana cea mai potrivita si discuta punctual cu ea. La sfarsit, pentru a te asigura ca este totul clar, nu uita sa ceri feedback si pune-te la dispozitie pentru rezolvarea oricarei probleme ce poate aparea.

Atentie! Delegarea taskurilor nu inseamna si delegarea responsabilitatii. Leaderul trebuie sa-si asume in continuare responsabilitatea pentru indeplinirea respectivului task.

De aceea leaderii cu cele mai bune rezultate sunt cei mereu disponibili cand vreun membru al echipei are vreo problema. Sunt cei care intreaba "Cum merge?". Astfel, leaderul se pozitioneaza ca o resursa ce poate fi oricand folosita.

Este esential sa incurajezi echipa. Spune-le ca fac o treaba buna, obisnuieste-te sa le multumesti, zambeste, asculta-i cu atentie cand au ceva sa-ti spuna, lauda-i de fata cu altii, fa-i sa se simta apreciati pentru eforturile lor.

Pe final, pentru a exemplifica mai bine tipurile de atitudini, compara cele doua moduri de abordare.

Seful stresant: 
Aceasta este livada mea. Vreau sa culegeti tot pana diseara. Am facut socoteala, fiecare are cate 10 pomi. Trece-ti la treaba si sunati-ma cand terminati.

Leaderul:
Vedeti livada aceasta? Hai sa vedem cat de repede putem culege toate fructele. Fac cinste la toti cei care reusesc sa culeaga mai mult ca mine!